SEAT Arona přichází s optickými i technickými změnami. Stále si ovšem zachovává dobrý poměr hodnoty k ceně auta.
Španělské automobilce v posledních letech jede karta. Její auta se totiž líbí a není to jen můj subjektivní názor, ale také samotný výrobce potvrzuje, že hlavním argumentem koupě jeho modelů je design. Na Slovensku i globální. I Arona byla hezká, a tak si říkám, že designéři neměli s faceliftem moc práce. A možná je to celé naopak a měli těžkou hlavu s tím, aby něco vymysleli, ale zároveň, aby nic nezkazili. A tak přišli s šalamounským řešením, největší změnu – mlhová světla posunutá ke středu auta – totiž nemusíte mít. Můžete si zvolit Aronu s „původním“ nárazníkem – samozřejmě bez příplatku. On sice nebude úplně původní, protože jsou tam nějaké změny, ale bude bez těchto světel. Byla by to však velká chyba, protože nový nárazník s mlhovkami vypadá hezky. Mírnými změnami prošel i zadní nárazník, a mě trochu mrzí, že koncovky výfuku jsou jen atrapou. Spolehlivým identifikátorem faceliftu je také nápis Arona psaným písmem. V nabídce jsou tři nové barvy – například i tato modrá Saphire a další novinkou faceliftu je bílá střecha.
Podobně jako v Ibize, i v Aronu je interiér radikálně inovován. Připomenu, že dotykový displej dostal vyšší středové výdechy zase níže, na krajích přístrojové desky se objevily kruhové výdechy klimatizace s barevnými a v opci navíc i podsvícenými obručemi. Dodávám, že v testovaném modelu jsme měli větší z dvojice dotykových displejů a také digitální přístrojový štít. Ergonomie nese pečeť německé preciznosti. Volant i sedátko jsou nastavitelné v širokém rozsahu. Samotný volant se dobře drží, sedátko je velké, dobře tvarované a má extra dlouhý sedák. V rámci faceliftu se vzadu nic nezměnilo, prostor i komfort zůstaly stejné, jako byly doposud, a po faceliftu, naštěstí, zůstalo i rezervní kolo v kufru. Všechny Arony ho mají v sérii.
Litrák
Testovaná Arona měla pod kapotou litrový tříválec ECO TSI vyladěný na 81 kW (110 k), resp. 200 Nm ve spojení se 7-stupňovou DSG převodovkou. Při klidné práci s plynem se toto duo jeví dobře. Avšak stačí, abyste byť jen o kousíček překročili představu řídící jednotky o jemné práci s plynem a reakce motoru i převodovky jsou naprosto neadekvátní vašim požadavkům. Najednou motor až příliš zatáhne, což je ve spojení s prudkým nárůstem výkonu nekomfortní a do toho ještě i převodovka podřadí, což ten diskomfort dále umocňuje. Na druhé straně, když potřebujete přidat, tak právě vzhledem k živelnému nárůstu výkonu v okolí 1 800 – 2 000 otáček se motor jeví být mimořádně silný. A to i ve spojení s relativně dlouhou převodovkou. Pro informaci, ve 130 km/h točí motor jen necelých 3 000 otáček a vůbec se nejeví, že by mu dálnice byla nějakým způsobem nepříjemná. Jako každý tříválec ani tento nemá rád příliš nízké otáčky, ve správných otáčkách však nijak nevnímáte, že má pouze 3 válce. Nevnímáte to ani po stránce akustiky, ani vibrací. Podvozek dává řidiči obrovskou dávku sebevědomí, auto je snadno ovladatelné, řízení je akurátní – a to po stránce rychlosti reakcí kol i účinnosti posilovače. Samotný podvozek je naladěn s důrazem na dynamiku, ale ani s tím nebouchá do karoserie. I když tlumení nerovností doprovází specifická akustika s basovými tóny. Kromě toho je poměrně hlučný po stránce odvalování. Velkou změnou prošly asistenční systémy. Objevilo se několik nových systémů a většina těch, které již byly, mají rozšířený rozsah snímačů a fungují lépe.
SEAT Arona je po faceliftu atraktivní auto, které je atraktivní nejen po stránce designu, ale také jízdních vlastností, výbavy, poměru ceny k hodnotě auta…
Co je třeba uznat
Hezké a z hlediska užitných vlastností dobře vyvážené auto.
Co nám chybělo
Pádla převodovky pod volantem.
Co nás překvapilo
Živelný nárůst výkonu motoru.
https://facemagazin.cz/quarantines-spark-confusion-and-worries-about-precedent/
https://atraktivne.cz/cas-na-obnovu-zahradniho-nabytku-se-blizi/
https://tipmagazin.cz/kameny-pro-lepsi-psychickou-pohodu/